20 mei Naar niet zo eenzame hoogte - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu 20 mei Naar niet zo eenzame hoogte - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu

20 mei Naar niet zo eenzame hoogte

Blijf op de hoogte en volg Ger

20 Mei 2014 | Spanje, Pamplona

We worden vandaag wakker van onweer onder een egaal lood grijze lucht en heftige regen en zelfs even hagel. We besluiten naar het toiletgebouw te rennen om daar onder een afdakje te ontbijten. Als we daarna onze tentjes opbreken is het gelukkig toch even droog. Na een bezoekje aan de boulanger rijden we om tien uur direct de berg op.

27 kilometer en vier uur later staan we boven op 1057 meter. We hebben het gedaan in etappes van vijf à zes kilometer met tussendoor pauzes voor koffie, broodje of banaan. En iedereen doet het zo; daardoor kom je steeds dezelfde mensen weer tegen. Je spreekt elkaar moed in en maakt grapjes. Er zijn drie heren helemaal uit Friesland, een stel dat op elektrisch fietsen hardop kreunend iedereen voorbij rijdt, en een echtpaar uit Duitsland dat bij iedere passage vraagt: “Keine probleme?”. Die zijn er overigens wel even als bij Gerard de ketting er afloopt. Maar we vinden het te veel moeite dat uit te leggen.

Daar tussendoor veel pelgrims te voet die in nog weer andere talen ons en elkaar groeten en moed inspreken. Sommige auto's toeteren even kort en er is zelfs een raar mannetje dat heen en weer rijdend in een rood autootje lachend foto's van iedereen maakt.Wat de pelgrims te voet betreft heeft het ook wel iets lachwekkends. Met hun rugzakken onder de regencapes heeft het iets van een “Optocht der gebochelden”. Gerard en ik rijden ieder afzonderlijk naar boven, maar checken van tijd tot tijd wel of het de ander nog goed gaat.

En hoe is dat klimmen dan?

Als je wegrijdt lijkt dat eerst heel gemakkelijk te gaan. Maar dan laten mijn benen steeds opnieuw weten dat ze het er niet mee eens zijn dat zij al het werk moeten doen. Van mijn billen naar mijn tenen volgt daarom na ca. twintig seconden een zwaar en doods gevoel dat vervolgens ook weer van boven naar beneden langzaam wegtrekt.

Ik kijk door de beugel op mijn stuur naar het asfalt zonder te focussen en zie aan weerszijden eveneens vaag de witte strepen van de weg. Af en toe kijk ik op naar de fietser voor mij, naar Gerard, naar de volgende bocht of op mijn kilometerteller hoe lang nog. Langs de weg tellen borden af naar Pamplona; wij tellen op naar de top op 27 kilometer.

Het gaat langzaam; niet meer dan 6 of 7 kilometer per uur. En steeds het zoeken in je hoofd en lijf naar het juiste ritme, naar de mij best passende balans tussen kracht en snelheid en ondertussen het mentale gevecht tussen afstappen en doorgaan.

Dan eindelijk de laatste bocht. Wanneer ik in de verte het bord van de top ziet met het kapelletje en het grote kruis, denk ik dat ik er ben. Maar dan komt een krachtige ijzige wind over de top aanblazen en moeten we nog vijf minuten alles geven dat we in ins hebben. Gerard krijgt zelfs nog even kramp in één knieholte.

Eindelijk zijn we boven; is er de gedeelde euforie en worden foto's van elkaar gemaakt, korte gedachten gewisseld over hoe het ging en hoe de tocht verder zal gaan. Er is hier boven een heuvel waar allemaal kruisjes op staan. En dan stapt iedereen weer op en rijdt met z'n eigen maatje(s) aan de andere kant steeds harder de berg weer af.

Conclusie: het is zwaar, heel zwaar, het is eenzaam en bijzonder. Ik wist niet dat gewoon even stil staan zo lekker kan zijn. Je voelt in werkelijk heel je lijf je hart bonzen en je bloed kolken en vervolgens hoe dat langzaam weer tot rust komt. Ik weet nu zeker dat ik bergen definitief niet leuk ga vinden. Straks terug in Nederlands blijft een simpel viaduct voor mij fietsend nog steeds veel te hoog.

Wat valt over vandaag nog meer te vertellen? Eigenlijk niet veel meer dan dat Gerard omhoog zijn regenbroek uit en bergafwaarts zijn regenbroek weer aan wil. Ik wil dat ook maar vindt het veel te veel moeite. En o ja, we fietsen nog zo'n 40 kilometer meest naar beneden tot we in Arre, een voorstadje van Pamploma onze tenten opzetten. Vandaag wordt niet gekookt maar vieren we onze overwinning op de regen en de Pyreneeën (even niet denken aan wat nog komt) met eten in het restaurant van de camping. Helaas heeft de ober vandaag een andere dag gehad dan wij, want hij deelt duidelijk niet in onze vrolijke stemming. Maar we vinden dat toch echt zijn eigen probleem. We gaan lekker slapen en dromen van ons bezoek morgen aan Pamplona.

P.s. Lieve familie en vrienden,
Gerard en ik hebben jullie reacties gelezen. Dank jullie wel daarvoor. Het is leuk te lezen en helpt ons bij het vervolg. Dank ook voor de mooie teksten uit de Wijngaard en leuk Marcella dat jíj nu ook meereist. Carolien en overige werkgroepleden, jullie veel succes met de laatste voorbereidingen voor komende zaterdag.

  • 21 Mei 2014 - 14:36

    Hans En Leonie Van Der Bilt:

    Gefeliciteerd, onze complimenten aan jullie beiden! onze bewondering voor jullie blijft toenemen. Via de site van Berne kreeg ik onderstaande overdenking binnen vandaag. Is ook op jullie van toepassing: vervang lopen gewoon door fietsen et voilà:

    Lopen loutert
    alsof er iemand met je meeloopt,
    die fluistert: 'Wees nu eens stil'.
    Lopen loutert
    alsof er iemand met je meeloopt,
    die vraagt: 'Zou het ook zó kunnen zijn?'

    Lopen loutert
    alsof er iemand met je meeloopt,
    die je opnieuw de ogen opent.
    Ga dàn,
    gelouterd,
    weer terug
    om in je leven uit te dragen
    wat je hebt ont-dekt
    wat tevoorschijn is gekomen,
    zodat het vrucht kan dragen!

    Heel veel succes op jullie verdere tocht, we blijven jullie volgen!!

    Hans en Leonie

  • 23 Mei 2014 - 21:14

    Ria Van Den Berg:

    Hoi Ger,
    Ik lees met plezier en bewondering je reisverslag. Ik weet niet of je weet wie ik ben , maar ik ben koster in de Wijngaard. Ik heb de camino ook gelopen een aantal jaren geleden en wil het nog een keer doen. Het is een prachtige ervaring.
    Tip: als je in Santiago bent, kunt je gratis eten!!!!!
    Bij het grote hotel , rechts als je met je rug naar de kathedraal staat, ( wat vroeger een hospitaal voor de pelgrims was ).
    Het is een gewoonte/traditie dat zij elke dag 'smorgens en 's avonds een aantal pelgrims een gratis maaltijd moeten geven. Je moet dan aan de achterkant / zijkant bij de garage-ingang gaan staan. Ik geloof om een uur of half zes en dan wordt je gehaald door een gerant, je loopt door het het hotel en in de keuken krijg je een maaltijd en glaasje wijn die je mag opeten in een speciale ruimte voor pelgrims. Wij hebben dat toen gedaan en het was erg bijzonder.
    Bin camino verder!!!

  • 24 Mei 2014 - 12:44

    Peter Van Veen:

    Ik loop achter met het lezen van jouw verhaal. Maar respect voor jullie, en veel succes verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

De meesten die dit verhaal lezen kennen mij. Maar omdat jij misschien bij toeval op dit verhaal bent gestuit een klein woord vooraf, zodat je weet wie ik ben; in hoofdlijnen althans. Oké dan, ik ben Ger van Vilsteren, 53 jaar geleden op 4 oktober 1960 geboren in Hattem, aan de overkant van de IJssel bij Zwolle. Met mijn vader die eerst militair en later als planoloog provincieambtenaar werd, ben ik samen met mijn moeder, broer en zusje vele malen meeverhuisd. Nu staat mijn huis vreugdevol in Zoetermeer, al ligt een klein een deel van mijn hart nog steeds in Groningen, waar ik in vanaf mijn middelbare schooltijd 16 jaar heb gewoond en mijn lief ontmoette. Daags voor mijn vertrek vier ik het dertig jarig huwelijksfeest met mijn lieve Joos, José voor jullie, die ik 37 jaar geleden al leerde kennen op het Sint Maartenscollege en bij dansschool Lesterhuis in Groningen. Samen met haar hoop ik nog lang net zo gelukkig te blijven als toen we gingen samenwonen aan de Turfsingel 66 in Groningen. En met haar samen hoop ik oud te worden tot ik de “oude Semelaar” zal zijn, waar we het 37 jaar geleden samen al over hadden. Ik kan nu weg want mijn lieve kinderen Anouk van 27, Thijs van 24 en Iris die op de dag voor vertrek 19 wordt, wonen nog thuis en ik ben trots op ze! Ze maken inmiddels hun eigen leuke, mooie en gelukkig steeds vaker (denk ik) verstandige keuzes. Ze hebben alle drie een leuke lieve vriend of vriendin en helpen de komende 31 dagen José thuis natuurlijk zoveel ze kunnen. Ik werk met groot plezier als (te) drukke controller bij SSC-ICT Haaglanden, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Waar dit fout ging? Door in 1979 naast mijn accountantsstudie zeven jaar te gaan werken op twee accountantskantoren en een jaar met tegenzin in militaire dienst. Door in de zeven heel mooie jaren bij PTT Post naar het westen te zijn gelokt, daar veertien jaar mijn kracht en kunde te geven aan het Ministerie van Economische Zaken en door zeven jaar geleden mijn huidige kantoorgebouw in Den Haag binnen te lopen bij de Shared Services Organisatie van toen nog het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Is dit voor jou genoeg voor nu ? Ik denk dat als je besluit al lezend met mee te reizen, je mij misschien nog wel beter zult leren kennen dan ik mijzelf. Want kun je jezelf ooit zo goed kennen als de ander ?

Actief sinds 21 April 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 22725

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Fietstocht van de schelp

Landen bezocht: