8 mei - natte voorspoed - Reisverslag uit Eppeville, Frankrijk van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu 8 mei - natte voorspoed - Reisverslag uit Eppeville, Frankrijk van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu

8 mei - natte voorspoed

Blijf op de hoogte en volg Ger

08 Mei 2014 | Frankrijk, Eppeville

Vandaag wordt ik vroeg wakker en als ik me voor de derde keer afvraag of ik er nu al uit zal komen, besluit ik dat ook maar te doen. Om kwart over zeven rijd ik weg. Ik zie op de kaart dat ik vanaf de camping en stukje kan afsnijden en Santiago tekens op de weg wijzen me de weg.

Na 15 km in Rongy staat de laatste kerk van België. Een mijnheer die de stoep aan het vegen is zegt dat ik binnen mag kijken. Er lijkt een gastenboek speciaal voor Santiago gangers. Ik laat er het adres van mijn blog achter. Dat is al de 2e keer; alleen gekken en dwazen schrijven hun namen op... .
De kerk is stil, alleen zacht in de verte hoor ik kinderen spelen. Ik kijk rond en bemerk dat het hier nog sneller gaat als in Nederland, nog maar één zondag in de maand is hier een viering. Hadden ze hier maar een woord en gebed of pastoraat groep. Ik ga zitten en mijmer zo'n 20 minuten voor mij uit. Alleen de stilte is hier genoeg.

Om half negen rijd ik Frankrijk binnen. Wat een verademing, de wegen hebben hier nummers en ik zal vandaag dus niet meer fout rijden.

Het fietsen gaat voorspoedig en vandaag drink ik pas na 50 km mijn koffie. Het valt me op dat het overal zo stil is en alle winkels gesloten zijn. In Erre wordt ik onthaald door een drumband met allemaal mensen er achter met blauw wit rode sjerpen (blauw boven). Als ik een paar dorpen verder 2 leger jeeps zie staan weet ik het: het is hier Bevrijdingsdag of zoiets. Bij alle oorlogsmonumenten blijken nu ook verse bloemen te staan.

Het is heuvel op en af, en mijn topsnelheid is vandaag ruim 47 kilometers. Het zijn dan ook best serieuze hellingen. Een mooie oefening voor de Pyreneeën.

Om 12 uur maakt de motregen plaats voor echte regen. Koud was het al en de wind waait ook onverminderd. José zei het al: het wordt herfstig weer, maar toch heb ik er plezier in. Juist omdat ik niet meer hoef te zoeken kom ik in gedachten in de cadans van het trappen en komen de gedachten. Niets groots, gewoon kleine overdenkingen en invallen over gewone dingen.

Bij abdij de Vaucelles, het is te bezichtigen en er wonen geen paters meer, score ik mijn 1e Franse "tampon". Dat zeg ik toch goed Rita?

In St. Quentin kom ik Bart Kalisvaart tegen. Hij is onderweg van Amsterdam naar de Dordogne waar hij een vriend gaat helpen klussen. Hij is pas 2 dagen onderweg en ook al hier. Maar net zo nat als ik besluiten we een hotel oid. te zoeken en zo de kosten te delen. Maar dan gaat het mis. Het adres uit mijn routeboekje is gestopt en ook de volgende pogingen hebben geen resultaat. Als 40 km later in Ham het enige hotel gesloten blijkt te zijn en het inmiddels donker is, vraagt een Marokkaanse mevrouw die net haar restaurant aan het afsluiten is, ons binnen een maakt voor ons alsnog heerlijke couscous. Als de dochter ons toch al wel redelijk hopeloze verhaal hoort gaat ze rondbellen maar dat levert geen slaapplaats op. Ons idee om op het station te slapen vinden ze maar niets. En dan blijkt er toch een camping te zijn. Nu ja, een leeg woonwagenpark en in een soort toilet gebouwtje zetten we onze tenten op, (beiden voor het eerst zonder haringen, dat gaat dus ook) en om 12 uur liggen we eindelijk in ons bed.

Conclusie? Ik dacht dat dit een saaie dag zou worden. Maar deze natte barre dag brengt me een verhaal en 160 km verder. Ik lig weer op schema. Morgen eerst mijn blog, dan terug naar de route en vervolgens weer recht zo die gaat.


  • 11 Mei 2014 - 21:54

    Arjan Wojcik:

    Nog maar één zondag in de maand? Als er onvoldoende priesters zijn, dan lijkt mij dit de juiste consequentie. Enfin, mijn standpunt kende je al. Wat het beste is? Ik weet het niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

De meesten die dit verhaal lezen kennen mij. Maar omdat jij misschien bij toeval op dit verhaal bent gestuit een klein woord vooraf, zodat je weet wie ik ben; in hoofdlijnen althans. Oké dan, ik ben Ger van Vilsteren, 53 jaar geleden op 4 oktober 1960 geboren in Hattem, aan de overkant van de IJssel bij Zwolle. Met mijn vader die eerst militair en later als planoloog provincieambtenaar werd, ben ik samen met mijn moeder, broer en zusje vele malen meeverhuisd. Nu staat mijn huis vreugdevol in Zoetermeer, al ligt een klein een deel van mijn hart nog steeds in Groningen, waar ik in vanaf mijn middelbare schooltijd 16 jaar heb gewoond en mijn lief ontmoette. Daags voor mijn vertrek vier ik het dertig jarig huwelijksfeest met mijn lieve Joos, José voor jullie, die ik 37 jaar geleden al leerde kennen op het Sint Maartenscollege en bij dansschool Lesterhuis in Groningen. Samen met haar hoop ik nog lang net zo gelukkig te blijven als toen we gingen samenwonen aan de Turfsingel 66 in Groningen. En met haar samen hoop ik oud te worden tot ik de “oude Semelaar” zal zijn, waar we het 37 jaar geleden samen al over hadden. Ik kan nu weg want mijn lieve kinderen Anouk van 27, Thijs van 24 en Iris die op de dag voor vertrek 19 wordt, wonen nog thuis en ik ben trots op ze! Ze maken inmiddels hun eigen leuke, mooie en gelukkig steeds vaker (denk ik) verstandige keuzes. Ze hebben alle drie een leuke lieve vriend of vriendin en helpen de komende 31 dagen José thuis natuurlijk zoveel ze kunnen. Ik werk met groot plezier als (te) drukke controller bij SSC-ICT Haaglanden, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Waar dit fout ging? Door in 1979 naast mijn accountantsstudie zeven jaar te gaan werken op twee accountantskantoren en een jaar met tegenzin in militaire dienst. Door in de zeven heel mooie jaren bij PTT Post naar het westen te zijn gelokt, daar veertien jaar mijn kracht en kunde te geven aan het Ministerie van Economische Zaken en door zeven jaar geleden mijn huidige kantoorgebouw in Den Haag binnen te lopen bij de Shared Services Organisatie van toen nog het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Is dit voor jou genoeg voor nu ? Ik denk dat als je besluit al lezend met mee te reizen, je mij misschien nog wel beter zult leren kennen dan ik mijzelf. Want kun je jezelf ooit zo goed kennen als de ander ?

Actief sinds 21 April 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 22689

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Fietstocht van de schelp

Landen bezocht: