22 mei Pech onderweg - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu 22 mei Pech onderweg - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu

22 mei Pech onderweg

Blijf op de hoogte en volg Ger

22 Mei 2014 | Spanje, Navarrete

Vanmorgen kunnen we voor het eerst samen voor de tent ontbijten in plaats van in het toiletgebouw. Nu zijn de toiletgebouwen hier erg luxe, maar een beetje meer privé voor de tent is toch een stuk leuker. We hebben er zelfs even zon bij.
Vandaag is het behalve af en toe wat gemiezer droog. Wel koud, zo'n vijftien graden, dus weer een hoop gedoe met broeken en jacks aan en uit. Vooral de overschoenen voor in de regen zijn om te lachen. Ze zien er niet uit en ik ben zittend op de grond toch gauw vijf minuten per schoen verder voor ik ze aan heb.

Ik zorg vandaag voor oponthoud door een schakelfout waarbij mijn ketting helemaal vast draait. Afijn alle tassen eraf, fiets op de kop en prutsen maar. Uiteindelijk lukt het ons en we geven de ketting en derailleur gelijk een grondige schoonmaakbeurt. Maar het kost ondertussen wel veel tijd. Gelukkig werkt alles weer, al gaat het schakelen naar de tweede versnelling aan de voorkant nu wat moeizaam. Voorzichtig aan dus maar.

Vandaag komen we ook de drie Friezen van de lange klim vanuit Saint Jean weer tegen. En hoewel we over en weer grapjes maken en elkaar bemoedigen, hebben Gerard en ik beiden het gevoel van “nu even niet meer”. Onbedoeld ga je toch naar ze uitkijken: wie rijdt voor, komen ze er al aan, en dat leidt al met al behoorlijk af van onze eigen tocht.
Gerard vindt het bovendien behoorlijk frustrerend dat één van de drie die op een elektrische fiets rijdt en in onze ogen volkomen onterecht volhoudt daar weinig voordeel van te hebben. Iedere keer als wij ze zien rijdt hij wel weer voorop en bergopwaarts trapt hij toch heel wat minder vaak rond dan wij.

Na Pamplona blijkt vandaag Logrono ook een erg leuke plaats. Veel winkeltjes, mooie gebouwen en een gezellige drukte op straat.

We krijgen samen inmiddels ook een aardige dagroutine. Bijvoorbeeld bij het aankomen op de camping, met tent opzetten, even relaxen, eten koken, douchen, bloggen, thee drinken en slapen gaan. Anders dan de eerste twee weken geniet ik nu van de luxe van tweepansgerechten. En omdat de pannetjes klein zijn en onze honger groot hebben we vandaag zelfs een drie gangen diner. Hoofdgerecht één is kip met courgette, hoofdgerecht twee is courgette met kip en het toetje is yoghurt met jam. Lekkerrrrr hoorrrrr!

Ik heb helaas besloten te stoppen met het plaatsen van foto's. De campings hebben hier allemaal goed en gratis Wi-Fi dus de tekst is met de telefoon nu geen probleem meer. Maar de foto's blijven dat wel. Gisteren bleef de bar zelfs langer voor mij open en mocht ik de laptop van de kroegbaas lenen, maar ondanks dat lukte het na lang proberen niet om meer dan één foto te plaatsen. Jullie kennen nu wél het plaatselijke Spaanse weerbericht.

Gerard zegt tegen mij het lastig te vinden te willen fietsen en tegelijkertijd op mijn gevecht met internet te moeten wachten. In het dagelijks leven spreken we beiden dit soort gevoelens eigenlijk niet uit. We zijn er trots op dat we vooraf afspraken eerlijk naar elkaar te zijn en dat dit het bewijs is, dat dit ons nu dus ook lukt. Dat voelt fijn. En Gerard brengt eigenlijk ook mijn frustratie onder woorden. De blog is als onderdeel van deze reis voor ons beiden en naar ik merk ook voor jou waardevol, maar dat geklooi met internet lijdt mij veel te veel af. Vanaf vandaag dus geen foto's meer. Weer iets los gelaten. Het blijft lastig maar ik begin het te leren.

Wat we zeker niet loslaten is ons dagdagelijkse telefoon gesprek met José en Marion. Zo blijven we op de hoogte van elkaars wedervaren en lief en leed en voelen we ons, ondanks de afstand, zeer met elkaar verbonden. Ook dat voelt heel goed.

Jij weer bedankt voor je reactie op deze blog. Gisteren weer zo'n mooie tekst van Hans en Leonie; erg fijn!

Morgen wacht ons weer een pittige dag met het nodige klimmen en we willen proberen iets van de vandaag gemiste kilometers (we reden er "maar" 60) in te lopen. Bovendien komen we morgen geen campings tegen dus het slapen wordt spannend.

Maar je weet het; jij hoort/leest hier alles als eerste. Tot morgen!

  • 23 Mei 2014 - 16:53

    Judith (collega Van Ger):

    Hoi Ger,
    Nou ik verdiep me even in de VGRI (gauw weer vergeten) en je zit al in Spanje!!
    Heb 'even' jouw berichtjes ingehaald, wat een mooi avontuur. En gelukkig nog lang niet klaar: het is de weg er naar toe die telt...:-))
    Ik wens jullie nog veel mooie momenten!
    Groet Judith

  • 23 Mei 2014 - 21:23

    Rita Van Son:

    We staan wel steeds weer verbaasd over jullie vorderingen en lezen met belangstelling de verslagen.Wat een bijzondere ervaring zal het zijn! En hoe moeilijk zal het zijn dit met niet pelgrims te delen.Gaaf dat jullie deze uitdaging toch aangegaan zijn.Het zal juliie,ieder op de eigen manier verrijken.
    Nog veel goede momenten!
    Margreet Rita

  • 24 Mei 2014 - 13:04

    Wiro (neef Van Ger):

    Hoi Ger,

    Vandaag staat in het teken van Santiago de Compostella. Heb mezelf eindelijk de tijd gegund om bij je/jullie aan te haken. Vanochtend begonnen met het lezen van de verslagen.

    Mooi en vol be- en verwondering zie ik je titanenstrijd voor mijn geest ontwikkelen. Hoogtepunten, dieptepunten: het is als een verpuurde versie van het leven..... ik hoop alleen dat het leven iets droger en zonniger is dan wat ik zo lees :-) over je tocht der tochten.

    Mooi ook dat je jezelf de tijd gegeven hebt om dit te kunnen en

    Mooi ook dat je een omgeving hebt die je de mogelijkheid gunt en geeft en

    Mooi dat ik nog ff met je mee kan, al is het dan maar op afstand en de laatste loodjes van zo'n kleine 2 weken. Succes en bom viagem......





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

De meesten die dit verhaal lezen kennen mij. Maar omdat jij misschien bij toeval op dit verhaal bent gestuit een klein woord vooraf, zodat je weet wie ik ben; in hoofdlijnen althans. Oké dan, ik ben Ger van Vilsteren, 53 jaar geleden op 4 oktober 1960 geboren in Hattem, aan de overkant van de IJssel bij Zwolle. Met mijn vader die eerst militair en later als planoloog provincieambtenaar werd, ben ik samen met mijn moeder, broer en zusje vele malen meeverhuisd. Nu staat mijn huis vreugdevol in Zoetermeer, al ligt een klein een deel van mijn hart nog steeds in Groningen, waar ik in vanaf mijn middelbare schooltijd 16 jaar heb gewoond en mijn lief ontmoette. Daags voor mijn vertrek vier ik het dertig jarig huwelijksfeest met mijn lieve Joos, José voor jullie, die ik 37 jaar geleden al leerde kennen op het Sint Maartenscollege en bij dansschool Lesterhuis in Groningen. Samen met haar hoop ik nog lang net zo gelukkig te blijven als toen we gingen samenwonen aan de Turfsingel 66 in Groningen. En met haar samen hoop ik oud te worden tot ik de “oude Semelaar” zal zijn, waar we het 37 jaar geleden samen al over hadden. Ik kan nu weg want mijn lieve kinderen Anouk van 27, Thijs van 24 en Iris die op de dag voor vertrek 19 wordt, wonen nog thuis en ik ben trots op ze! Ze maken inmiddels hun eigen leuke, mooie en gelukkig steeds vaker (denk ik) verstandige keuzes. Ze hebben alle drie een leuke lieve vriend of vriendin en helpen de komende 31 dagen José thuis natuurlijk zoveel ze kunnen. Ik werk met groot plezier als (te) drukke controller bij SSC-ICT Haaglanden, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Waar dit fout ging? Door in 1979 naast mijn accountantsstudie zeven jaar te gaan werken op twee accountantskantoren en een jaar met tegenzin in militaire dienst. Door in de zeven heel mooie jaren bij PTT Post naar het westen te zijn gelokt, daar veertien jaar mijn kracht en kunde te geven aan het Ministerie van Economische Zaken en door zeven jaar geleden mijn huidige kantoorgebouw in Den Haag binnen te lopen bij de Shared Services Organisatie van toen nog het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Is dit voor jou genoeg voor nu ? Ik denk dat als je besluit al lezend met mee te reizen, je mij misschien nog wel beter zult leren kennen dan ik mijzelf. Want kun je jezelf ooit zo goed kennen als de ander ?

Actief sinds 21 April 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 22671

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Fietstocht van de schelp

Landen bezocht: