24 mei In de zon aan de rand van het zwembad - Reisverslag uit Cabia, Spanje van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu 24 mei In de zon aan de rand van het zwembad - Reisverslag uit Cabia, Spanje van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu

24 mei In de zon aan de rand van het zwembad

Blijf op de hoogte en volg Ger

24 Mei 2014 | Spanje, Cabia

Vanmorgen begint om halfzes om ons heen al het rumoer van de eerste pelgrims en om kwart voor zeven komen wij er ook maar uit. Eigenlijk te laat voor het ontbijt want terwijl wij nog zitten te eten word om ons heen al geveegd en gedweild. Afijn, om tien over acht staan ook wij buiten.
De dag begint nog geweldig koud, ik denk net boven het vriespunt. We fietsen hier dan ook tussen de 700 en 1100 meter hoog. Maar het zonnetje schijnt en het allerbelangrijkste, voor het eerst in drie weken is er geen zuchtje wind.

Gisteren vroeg Gerard mij of ik weleens bid. Nu doe ik dat best wel weinig en dingen aan God vragen doe ik al helemaal niet. Ik/wij hebben het immers best goed en God weet zelf ook wel wat de mensen nodig hebben. Nou zei Gerard, als het helpt dat ik ook eens met de grote Baas praat over de wind, dan doe ik dat. En zie daar vandaag is de wind volledig verdwenen.
Het fietsen gaat vandaag dan ook fantastisch. Ik vind het vandaag een topdag met fietsen en bovendien vind ik eindelijk weer de verstilling die ik deze tocht zoek. Want ik zei het eerder: "stilstaan is al een hele vooruitgang".

En met deze zin in het hoofd ga ik na de eerste beklimming op de top in het gras gaan liggen, luisterend naar de stilte. Alleen het kwetteren van enkele vogels en verder helemaal niets! Geen auto´s, geen pratende mensen, geen windgeruis. Helemaal niets. Heerlijk!

Gerard komt er bij zitten met een kopje koffie maar uiteindelijk beslissen we dat hij een stuk vooruit fietst , zodat ik nog even van deze weldadige stilte kan genieten.

Onderweg speelt de hele tijd een lied van Huub Oosterhuis door mijn hoofd. Hij moet hier geweest zijn, want hij beschrijft precies hoe het er hier uitziet: ...

bouwland,
heuvels golven de verte in
bergopwaarts
en worden wolken.

Ik wil jou graag het bewijs van de windstilte leveren door een foto te maken van een partij windmolens die bovenop een berg stil staan te staan. Tot ik mij bedenk dat molens op een foto altijd stilstaan. Die foto maak ik dus maar niet. Wel anderen, maar opnieuw kan ik die niet laten zien want op de computer waar ik deze blog op typ zit geen kaartlezer en is de usb poort uitgeschakeld.

Een halfuurtje nadat Gerard vooruit is gefietst treffen we elkaar weer op het afgesproken punt en slaan we een klein stukje linksaf naar San Juan de Ortega. Er is hier een klooster gesticht in 1150 door San Juan om de pelgrims bij te staan. Hij deed dat in navolging van Santo Domingo de la Calzada, waar we gisteren waren. Beiden legden verharde wegen aan, bouwden bruggen, en zorgden voor onderdak, verzorging en bescherming.

Gisteren in Santa Domingo waren er echte levende kippen in de kerk, nu waren ze alleen afgebeeld. Waarom ? Luister goed papa en oom Piet! Hier komt het echte verhaal:

Het verhaal is dat er ooit een man en vrouw met hun zoon onderweg op pelgrimstocht naar santiago de Compostella overnachtten in Santo Domingo de la Calzade. De dochter van de waard werd op slag verliefd op de jongen maar als dat dat niet wederkerig blijkt beschuldigt ze de jongen van diefstal die daarop ter dood wordt veroordeeld aan de strop. Als zijn bedroefde ouders terugkeren uit Santiago en zijn graf willen bezoeken, hangt hij nog aan de strop en is helemaal niet dood. Als ze naar de burgemeester gaan om te vragen de jongen los te maken zit deze net te eten en wil niet meekomen. "Die jongen is net zo dood", zegt hij, " als deze twee gebraden hanen". Die daarop terstond opstaan en beginnen te kraaien. En geloof het of niet, dit was een daad van de heilige Domingo die na zijn overlijden nog steeds zorgt voor het welzijn van de pelgrims ...

Afijn hoe het ook zij, in het klooster van San Juan kan ik een echt kaarsje voor de vormelingen opsteken. Ik hoop dat alles goed is gegaan en dat het een mooie viering is geweest. Carolien, kan jij dat in het kort laten weten via een reactie hieronder? Ik ben erg benieuwd!

Na het klooster rijden we door naar Burgos waar ik mijn blog van gisteren kan plaatsen. Maar we gaan niet naar binnen in de kathedraal. Achteraf misschien wel jammer als ik de reactie van Wiro lees! Er zijn deze weken trouwens veel meer mooie dingen die we voorbijrijden. Jammer, maar het is niet anders. Wel bekijken we uitgebreid de bijzonder mooie buitenkant van de witte toegangspoort Arco Santa Maria.

Inmiddels weer 20 kilometer verder op zitten we in Cavia of Cabia op een vreemde camping. Het is een grote en mooie camping alleen ligt hij tussen de snelweg en een bouwput voor een HSL spoorlijn. We zijn de enige gasten. Ik zit nu in het kantoor van het bijbehorend wegrestaurant deze blog te typen en Gerard kijkt met enkele Spanjaarden naar de match van het jaar: de Champignons League finale tussen Real en Atletico Madrid. Zo doen we allebei wat we leuk vinden.

In het restaurant staan wel dertig prachtig gedekte tafels, alles ziet er mooi en luxe uit, er loopt vier man personeel, maar .... vanavond is er niemand die komt eten. Wel zitten er eerder die middag twee jullie welbekende pelgrims op ligstoelen met een biertje in de hand aan de rand van het zwembad. Tot de zon ondergaat, want dan wordt het alweer ... koud.

  • 24 Mei 2014 - 23:54

    Tessa:

    Hoi Ger!

    Wat gaat het hard bij jullie, bikkels! Ik ben vandaag de pyreneeen overgestoken en erg trots op mezelf! Overnacht in pamplona. Alles gaat goed! Vind het leuk je ervaringen te lezen en ik vind dat je het mooi beschrijft.

    Zet hem op!

    Liefs Tessa

  • 25 Mei 2014 - 00:39

    Ria:

    Hallo Ger,
    Ik wou je even laten weten dat de vormselviering goed verlopen is. Het was erg druk en een lange dienst. Er waren zelfs verschillende mensen met een baby, maar die hebben zich allemaal voortrefelijk gedragen. Bij de collecte en de vredeswens zijn de kinderen niet goed aan bod gekomen, maar dat ging vorig jaar ook al mis. Ik had samen met Elisabeth heel wat broodjes klaar gemaakt en ookk de koek en snoep alles was zo goed als op. Ik was pas om 22.30u thuis maar het was een mooie dag. Ik heb aan jou gedacht en er ook wat over verteld, iedereen heeft veel bewondering voor jou prestatie. Ik vond het jammer dat er in de vormselviering zelf niet over gesproken is, terwijl dit toch een inspiratie is voor anderen. Afin, ik ga nu slapen en moest je van iedereen vele groeten doen.
    Veel plezier op je verdere reis, Ria.

  • 26 Mei 2014 - 16:27

    Monica:

    Hi Ger,

    Heel speciaal dat je onderweg aan dat prachtige lied moet denken.
    Telkens als wij het met Aliquando zingen stel ik me dat bouwland met die golvende heuvels voor en heb daar een prachtig stil beeld bij. Jij hebt het dus in werkelijkheid gezien. Lijkt me prachtig!!

    Het volgen van je reis via dit blog is een ervaring op zich. Ik zie jullie fietsen tegen de harde wind met regen in. Dan weer bergopwaarts, dan weer naar beneden. Fijn dat jullie dit samen kunnen doen.

    Ik wens jullie nog heel veel succes en plezier toe met het vervolg.
    Liefs...Monica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

De meesten die dit verhaal lezen kennen mij. Maar omdat jij misschien bij toeval op dit verhaal bent gestuit een klein woord vooraf, zodat je weet wie ik ben; in hoofdlijnen althans. Oké dan, ik ben Ger van Vilsteren, 53 jaar geleden op 4 oktober 1960 geboren in Hattem, aan de overkant van de IJssel bij Zwolle. Met mijn vader die eerst militair en later als planoloog provincieambtenaar werd, ben ik samen met mijn moeder, broer en zusje vele malen meeverhuisd. Nu staat mijn huis vreugdevol in Zoetermeer, al ligt een klein een deel van mijn hart nog steeds in Groningen, waar ik in vanaf mijn middelbare schooltijd 16 jaar heb gewoond en mijn lief ontmoette. Daags voor mijn vertrek vier ik het dertig jarig huwelijksfeest met mijn lieve Joos, José voor jullie, die ik 37 jaar geleden al leerde kennen op het Sint Maartenscollege en bij dansschool Lesterhuis in Groningen. Samen met haar hoop ik nog lang net zo gelukkig te blijven als toen we gingen samenwonen aan de Turfsingel 66 in Groningen. En met haar samen hoop ik oud te worden tot ik de “oude Semelaar” zal zijn, waar we het 37 jaar geleden samen al over hadden. Ik kan nu weg want mijn lieve kinderen Anouk van 27, Thijs van 24 en Iris die op de dag voor vertrek 19 wordt, wonen nog thuis en ik ben trots op ze! Ze maken inmiddels hun eigen leuke, mooie en gelukkig steeds vaker (denk ik) verstandige keuzes. Ze hebben alle drie een leuke lieve vriend of vriendin en helpen de komende 31 dagen José thuis natuurlijk zoveel ze kunnen. Ik werk met groot plezier als (te) drukke controller bij SSC-ICT Haaglanden, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Waar dit fout ging? Door in 1979 naast mijn accountantsstudie zeven jaar te gaan werken op twee accountantskantoren en een jaar met tegenzin in militaire dienst. Door in de zeven heel mooie jaren bij PTT Post naar het westen te zijn gelokt, daar veertien jaar mijn kracht en kunde te geven aan het Ministerie van Economische Zaken en door zeven jaar geleden mijn huidige kantoorgebouw in Den Haag binnen te lopen bij de Shared Services Organisatie van toen nog het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Is dit voor jou genoeg voor nu ? Ik denk dat als je besluit al lezend met mee te reizen, je mij misschien nog wel beter zult leren kennen dan ik mijzelf. Want kun je jezelf ooit zo goed kennen als de ander ?

Actief sinds 21 April 2014
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 22670

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Fietstocht van de schelp

Landen bezocht: