15 mei Ridder van het grote blad - Reisverslag uit Mazeray, Frankrijk van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu 15 mei Ridder van het grote blad - Reisverslag uit Mazeray, Frankrijk van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu

15 mei Ridder van het grote blad

Blijf op de hoogte en volg Ger

15 Mei 2014 | Frankrijk, Mazeray

Tijdens een pelgrimstocht reis je langs de weg. Je hebt je zo goed mogelijk voorbereid en verder vertrouw je erop dat je krijgt aangereikt wat je nodig hebt, in materiële en immateriële zin. Vandaag bleek dat maar weer eens. Gisteren heb ik mijn laatste koffie gebruikt en ik vraag me af of ik vandaag wel weer de zakjes Nescafé zal vinden.

Maar als ik bij een bakkertje mijn croissantjes en stokbroodje koop wordt ik aangesproken door twee heren, Anton en Eddy, die mij uitnodigen voor een kop koffie. Anton en Eddy wonen sinds december in Nieuwerbrug aan den Rijn en hebben daar afgelopen maanden hard geklust aan hun bed and breakfast. (www.deweijpoort.nl). Ze maken nu eerst deze tocht naar Santiago en gaan daarna in juni open. Bij Anton zijn er ook religieuze overwegingen, terwijl Eddy daar juist niets mee heeft.
Ze houden ook een blog bij: antoneddy.reismee.nl. Daarop hebben ze gevraagd waarom steeds gezegd wordt dat de reis belangrijker is dan het doel. Voor zichzelf hebben ze daar al een voorlopig antwoord op geformuleerd: Het gaat om de ontmoetingen als deze; die maken de reis waardevoller dan het bereiken van het doel.
Na de koffie uit hun thermoskan fietsen we één straat achter elkaar aan dan gaan zij links voor de route door het binnenland. Ik ga rechts de stad in om daarna de kustroute te volgen.

Als ik de stad uit ben gaat het ineens wel erg makkelijk. De lange broek kan uit en met korte mouwen in het zonnetje is het lekker fietsen. Geen steile hellingen meer, het heuvelt alleen nog maar en de wind blaast gezellig in de goede richting met me mee.

Terwijl ik de andere dagen de versnelling in mijn favoriete stand, voor 2 en achter 6, heb staan, zodat zowel bergopwaarts als naar beneden de hulplijnen nooit ver weg zijn, schakel ik nu naar de hoogste versnelling 3/8. Ik voel me de "ridder van het grote blad" uit het boek De Wielrenner, van Tim Krabbé.
Het ander citaat uit dit boek dat door mijn hoofd speelt, heb ik nog niet toegepast en bewaar ik voor de Pyreneeën: “Als het bergopwaarts erg stijl wordt , moet je je bidon in je tricot doen, want dan is je fiets minder zwaar”.

Nu het fietsen zo makkelijk gaat is het een mooi moment jou een rondleiding te geven:

Voorop zitten de fietstassen die ik geleend heb van Marjon. Ze hangen op een bagage drager van mijn oude fiets die ik met 4 slangklemmen op de verende voorvork heb bevestigd. Dit werkt uitstekend, behalve als de voorvork te veel veert, want dan knalt hij soms op de bagage drager en dat is minder fijn.

In de tas rechtsvoor zitten mijn ook al geleende slaapmatje, mijn Birckenstock slippers en de kookspullen.

Links voor is de provisiekelder, met altijd tenminste voorraad voor 1 dag. `s-Morgens vul ik die aan met stokbrood en ‘s-middags met de andere boodschappen.

Rechtsachter is de werkplaats met fietskleding en reserve onderdelen.

Linksachter tenslotte is de kledingkast met gewone kleding, die ik alleen nog bij de nonnen in Tours heb gebruikt. Linksachter bewaar ik ook de thermoskan voor koffie en thee onderweg. En een fles Cola Zero, Rivella hebben ze hier niet. Wel vreemd overigens om je drinken in de klerenkast te bewaren...

Achterop de tent en in een rode XL waterdichte Exped rolzak mijn slaapzak.

En aan het stuur hangt mijn stuurtas die letterlijk overal mee naar toegaat. Daarin heb ik het fototoestel, portemonnee, (pelgrims) paspoort en papieren met de hotelreservering in Biarritz, het vliegticket voor de terugreis en andere belangrijke gegevens. Als ik ergens naar binnen ga, blijft mijn fiets met de andere bagage gewoon buiten staan.

Zoals gezegd gaat het fietsen vandaag erg makkelijk en ik rijd vandaag 141 km. Ik haal zelfs even een topsnelheid van 59,97 km. Dat was overigens wel schrikken, want dit is érg hard op een fiets met bagage!

Ik slaap vannacht weer in het wild, want ik moet de dure camping van gisteren(18 euro) weer enigszins compenseren. Ik vind een mooie plek in het gras tussen de bomen. Maar als ik in mijn bedje lig vraag ik mij toch af of ik wel een goede plek heb uitgekozen. Want als het donker wordt en de vogels stoppen met fluiten, hoor ik van alle kanten steeds één tegelijk ratelend en klappend geluid. Zullen dat een soort ratelslangen zijn? Vanmiddag heb ik ook al een slang op de weg gezien en iets anders kan ik niet bedenken.

Je begrijpt dit was niet mijn beste nacht. Maar als ik mijn tentje open doe zit ik gelijk in het zonnetje en serveer ik mij zoals alle dagen een heerlijk ontbijtje op bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

De meesten die dit verhaal lezen kennen mij. Maar omdat jij misschien bij toeval op dit verhaal bent gestuit een klein woord vooraf, zodat je weet wie ik ben; in hoofdlijnen althans. Oké dan, ik ben Ger van Vilsteren, 53 jaar geleden op 4 oktober 1960 geboren in Hattem, aan de overkant van de IJssel bij Zwolle. Met mijn vader die eerst militair en later als planoloog provincieambtenaar werd, ben ik samen met mijn moeder, broer en zusje vele malen meeverhuisd. Nu staat mijn huis vreugdevol in Zoetermeer, al ligt een klein een deel van mijn hart nog steeds in Groningen, waar ik in vanaf mijn middelbare schooltijd 16 jaar heb gewoond en mijn lief ontmoette. Daags voor mijn vertrek vier ik het dertig jarig huwelijksfeest met mijn lieve Joos, José voor jullie, die ik 37 jaar geleden al leerde kennen op het Sint Maartenscollege en bij dansschool Lesterhuis in Groningen. Samen met haar hoop ik nog lang net zo gelukkig te blijven als toen we gingen samenwonen aan de Turfsingel 66 in Groningen. En met haar samen hoop ik oud te worden tot ik de “oude Semelaar” zal zijn, waar we het 37 jaar geleden samen al over hadden. Ik kan nu weg want mijn lieve kinderen Anouk van 27, Thijs van 24 en Iris die op de dag voor vertrek 19 wordt, wonen nog thuis en ik ben trots op ze! Ze maken inmiddels hun eigen leuke, mooie en gelukkig steeds vaker (denk ik) verstandige keuzes. Ze hebben alle drie een leuke lieve vriend of vriendin en helpen de komende 31 dagen José thuis natuurlijk zoveel ze kunnen. Ik werk met groot plezier als (te) drukke controller bij SSC-ICT Haaglanden, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Waar dit fout ging? Door in 1979 naast mijn accountantsstudie zeven jaar te gaan werken op twee accountantskantoren en een jaar met tegenzin in militaire dienst. Door in de zeven heel mooie jaren bij PTT Post naar het westen te zijn gelokt, daar veertien jaar mijn kracht en kunde te geven aan het Ministerie van Economische Zaken en door zeven jaar geleden mijn huidige kantoorgebouw in Den Haag binnen te lopen bij de Shared Services Organisatie van toen nog het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Is dit voor jou genoeg voor nu ? Ik denk dat als je besluit al lezend met mee te reizen, je mij misschien nog wel beter zult leren kennen dan ik mijzelf. Want kun je jezelf ooit zo goed kennen als de ander ?

Actief sinds 21 April 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 22646

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Fietstocht van de schelp

Landen bezocht: