14 mei Een mooie ontmoeting - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu 14 mei Een mooie ontmoeting - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Ger Vilsteren - WaarBenJij.nu

14 mei Een mooie ontmoeting

Blijf op de hoogte en volg Ger

14 Mei 2014 | Frankrijk, Poitiers

Onderweg is opeens de weg afgesloten. Ik zie vlak daarvoor iemand met iets van gps in de weer. We hebben even kort oogcontact en groeten. Maar dat blijft het bij. Voor nu althans.

Achteraf blijkt het leuk te zien welke strategie iemand kiest als de situatie anders is dan je verwacht. Ik zie dat de weg afgesloten is omdat ze met een viaduct bezig zijn over de snelweg. Maar al is de weg niet klaar en zijn er hoogte verschillen van een meter, ik zou er best langs kunnen. Ik zie een mijnheer bezig iets uit te meten. Ik rijd zo ver ik kan door en loop dan verder om aan de mijnheer te vragen of ik erlangs mag. Hij durft er zelf geen antwoord op te geven (dit is Frankrijk niet waar) en we vragen het aan zijn baas. Die vindt het best, helpt zelfs met tillen en vraagt belangstellend waar ik vandaan kom en waar ik naar toe ga. Hij maakt ook nog een grapje: “Oui, le route c’est coupez”. Ja, dat had ik inmiddels zelf ook al wel gezien.

Ik maak nog even een foto van de bijzondere oversteek en als ik daarna wat aan mijn tas aan het sjorren ben die steeds de spaken raakt, staat ineens het meisje van de gps achter mij. Het blijkt Tessa, van wie je hier al een paar woorden hebt kunnen lezen. Ik ben verbaasd waar zij nu ineens vandaan komt. Ze vertelt dat ze een ander viaduct gevonden heeft en daarna met behulp van Google Maps dwars door de landerijen naar dit punt is gekomen. Ja, dat kan natuurlijk ook!
En de twee heren die mij morgen op de koffie vragen hebben braaf een andere route genomen, maar zij moesten daarvoor een behoorlijk eind omrijden met een paar heftige hellingen.

Ik zeg niet dat mijn oplossing de beste was, Tessa had het net zo snel opgelost, maar het feit dat ik gewoon hulp ben ga vragen wat ik doorgaans pas doe als het echt niet anders gaat, was voor mij wel een bijzondere ervaring. Ik neem me dan ook voor voortaan sneller hulp te vragen, in plaats van "ik kan het allemaal zelf wel". Alweer wat geleerd!

Maar goed, Tessa van de gps en ik stellen ons aan elkaar voor en besluiten een stukje samen op te fietsen. Nou ja een stukje; we fietsen ruim 2 uur en 40 km samen op. Maar de Fransen die ons passeren vinden dit een slecht plan. Er wordt nu niet meer bemoedigend maar geïrriteerd getoeterd, omdat we naast elkaar rijden. Dat zijn ze hier zo niet gewend.

Maar ja we hebben elkaar nu eenmaal veel te vertellen. Tessa heeft met volle overtuiging voor het onderwijs gekozen maar vindt het ook heel zwaar. Op kantoor kan je je eigen tijd indelen, maar voor de klas zitten 7 of 8 uur lang wel steeds 30 kinderen je aan te kijken van: Wat moet ik nu doen. Wat het extra lastig maakt is dat dat Tessa met haar grafische opleiding het vak CKV geeft en iedere klas maar één uur per week heeft. Bovendien gaat het om 3 vmbo, met kinderen die vooral praktisch bezig willen zijn, bv met autotechniek. Uiteraard, ik begin Tessa al een heel klein beetje te kennen zorgt ze voor een praktische oplossing. Ze komt overeen dat de uren gespaard worden en een paar keer per jaar aaneengesloten als een project gegeven kunnen worden. Tessa gebruikt de vrijkomende tijd om met mensen van buiten af een verbinding te maken tussen kunst en cultuur en de opleiding die de kinderen volgen. Bijvoorbeeld door te regelen dat tijdens de themaweek iemand iets komt vertellen over het ontwerp en design van auto’s. Iedereen tevreden en de afspraken worden op papier gezet. Tot de directeur er opeens geen boodschap meer aan heeft en Tessa zonder enig overleg toch gewoon weer inroostert. En dan knapt er iets bij haar. Wat er ook gebeurt, voor haar is duidelijk dat ze zo niet wil werken. Het komt tot ontslag. Dan maar niet!

Om goed na te denken hoe verder pakt Tessa de fiets van haar moeder, regelt via Marktplaats een set fietstassen en vertrekt in twee weken naar Santiago. vijfentwintig jaar is Tessa, maar wát een karakter en persoonlijke kracht!

In Châtellerault zoekt Tessa de camping op en met 3 zoenen nemen we afscheid.

Tessa, ik vind het een voorrecht even met jou samen te hebben mogen op fietsen en dank dat je ook maar mijn verhaal hebt willen luisteren. Ik hoop dat jouw Camino je helderheid brengt hoe je verder wil met je werk. Maar stiekem hoop ik dat je tenminste een deel van je tijd behouden blijft voor het onderwijs. Want je hebt de kinderen veel te bieden en dat gaat veel verder dan het vak CKV ... .

We nemen afscheid omdat ik Portiers wil halen, maar dat lukt uiteindelijk niet. Op camping Futura (je weet ik verbaas me tijdens deze tocht nergens meer over) val ik, deze keer figuurlijk, van mijn fiets mijn slaapzak in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

De meesten die dit verhaal lezen kennen mij. Maar omdat jij misschien bij toeval op dit verhaal bent gestuit een klein woord vooraf, zodat je weet wie ik ben; in hoofdlijnen althans. Oké dan, ik ben Ger van Vilsteren, 53 jaar geleden op 4 oktober 1960 geboren in Hattem, aan de overkant van de IJssel bij Zwolle. Met mijn vader die eerst militair en later als planoloog provincieambtenaar werd, ben ik samen met mijn moeder, broer en zusje vele malen meeverhuisd. Nu staat mijn huis vreugdevol in Zoetermeer, al ligt een klein een deel van mijn hart nog steeds in Groningen, waar ik in vanaf mijn middelbare schooltijd 16 jaar heb gewoond en mijn lief ontmoette. Daags voor mijn vertrek vier ik het dertig jarig huwelijksfeest met mijn lieve Joos, José voor jullie, die ik 37 jaar geleden al leerde kennen op het Sint Maartenscollege en bij dansschool Lesterhuis in Groningen. Samen met haar hoop ik nog lang net zo gelukkig te blijven als toen we gingen samenwonen aan de Turfsingel 66 in Groningen. En met haar samen hoop ik oud te worden tot ik de “oude Semelaar” zal zijn, waar we het 37 jaar geleden samen al over hadden. Ik kan nu weg want mijn lieve kinderen Anouk van 27, Thijs van 24 en Iris die op de dag voor vertrek 19 wordt, wonen nog thuis en ik ben trots op ze! Ze maken inmiddels hun eigen leuke, mooie en gelukkig steeds vaker (denk ik) verstandige keuzes. Ze hebben alle drie een leuke lieve vriend of vriendin en helpen de komende 31 dagen José thuis natuurlijk zoveel ze kunnen. Ik werk met groot plezier als (te) drukke controller bij SSC-ICT Haaglanden, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Waar dit fout ging? Door in 1979 naast mijn accountantsstudie zeven jaar te gaan werken op twee accountantskantoren en een jaar met tegenzin in militaire dienst. Door in de zeven heel mooie jaren bij PTT Post naar het westen te zijn gelokt, daar veertien jaar mijn kracht en kunde te geven aan het Ministerie van Economische Zaken en door zeven jaar geleden mijn huidige kantoorgebouw in Den Haag binnen te lopen bij de Shared Services Organisatie van toen nog het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Is dit voor jou genoeg voor nu ? Ik denk dat als je besluit al lezend met mee te reizen, je mij misschien nog wel beter zult leren kennen dan ik mijzelf. Want kun je jezelf ooit zo goed kennen als de ander ?

Actief sinds 21 April 2014
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 22655

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Fietstocht van de schelp

Landen bezocht: